René Savelberg was 7 jaar lang CEO van McDonald’s Nederland en hij helpt bedrijven nu om groeikracht te realiseren. Hij stelt dat je met de helft moet stoppen waar je mee bezig bent, de andere helft 2x zo goed moet doen en het dan 3x zo snel gaat.

Hij is van mening dat de energie bij medewerkers bij 80 tot 90 procent van de organisaties langzaam weg ebt, door te veel regels en het sturen op controle in plaats van op vertrouwen. Een typisch managers dilemma, want elke manager moet zich afvragen: “Hoeveel vertrouwen geef ik en wanneer ga ik controleren?”.

Ik ben het helemaal met hem eens, maar ook van mening dat 100% vertrouwen geven naïef is en 100% controleren demotiverend is. Als managers hebben wij een visie op de toekomst, maar de medewerkers hebben kennis van de praktijk en zijn dus expert op hun vakgebied. Als wij hen dus gaan vertellen hoe zijn hun werk moeten doen, dan maken we geen gebruik van de motivatie en de creativiteit die de medewerkers in zich hebben.

Het is daarom beter om hen mee te nemen in een heldere visie op de toekomst van de organisatie en hen te betrekken bij het realiseren van de doelstellingen. Dat kan in principe in elke organisatie, omdat je gebruik maakt van de motivatie die in elke mens zit om te presteren, om bij te dragen, om meerwaarde te willen leveren. En de inspiratie die iedereen in zich heeft om er voor te gaan.

Dus verkramp de organisatie niet met een woud aan regels, maar zorg er voor dat de doelstellingen helder zijn en er verifieerbare kaders zijn, waaraan de oplossingen moeten voldoen. Deze criteria zorgen er vervolgens voor dat je als manager resultaatgericht kunt sturen. Resultaatgericht sturen is dus een samenspel tussen manager en de medewerker, waarin vertrouwen en verantwoordelijkheid een essentiële rol spelen.

Ik noem het resultaatgericht sturen ook wel op output sturen en niet op input sturen. Op input sturen is sturen op inspanning, op output sturen is sturen op kwaliteit.

Een bekend voorbeeld is het klachtenloket: klachten moeten binnen 6 weken afgehandeld zijn. Maar afhandelen is input en zegt niks over kwaliteit. Het is een middel, het is geen doel. Tevreden klanten zijn wel een doel. Van belang is hier de vraag. Werden de klachten goed behandeld. Het zou bijvoorbeeld kunnen dat de klachten snel worden behandeld maar dat ze steeds terugkomen. Door te sturen op het gewenste resultaat: tevreden klanten. In plaats van op de activiteit “afhandelen binnen 6 weken” krijgen medewerkers de vrijheid om naar eigen inzicht oplossingen toe te passen. Bijvoorbeeld, langer doen over de afhandeling maar wel met een goede oplossing te komen. En de klant in de tussentijds op de hoogte houden van de voortgang.

Resultaatgericht sturen gaat over kwaliteit, efficiëntie en een duurzame aanpak. Iedereen is onmisbaar in deze nieuwe beweging. Met een gedeelde visie komen we samen tot een resultaat. Dat is de oplossing om te voorkomen dat er energie uit de organisatie weglekt. Zelfs bij McDonalds hebben ze zo medewerkers weten te inspireren en motiveren, ondanks dat elke zoutkorrel die gebruikt moet worden was voorgeschreven.