(overgenomen artikel uit Sign+, nr 7 oktober 2014)
Hwie-Yang Kwee heeft op 31 oktober nog één keer de taak om de overall winnaar bekend te maken van de Sign+ Award. Na drie edities neemt hij afscheid als juryvoorzitter. In die ruim zes jaar zag hij de signmarkt veranderen. “De markt is gekanteld. De mens is weer leidend geworden en minder de techniek. Het gaat steeds vaker om technologieën die het ambacht versterken.”
Kort na zijn afscheid als directeur bij Omnimark, bijna negen jaar geleden, nam Hwie-Yang Kwee de rol van juryvoorzitter van de Sign+ Award op zich. De markt werd in die dagen gedomineerd door (digitale) technieken en machines. “Elke week kon het weer groter, preciezer en scherper. Maar daarmee maak je tegenwoordig niet meer het verschil in de markt. Iedereen kan een machine kopen. Degenen die een ambacht verstaan – en dat is niet alleen met je handen werken, maar ook creatief omgaan met de mogelijkheden die de techniek biedt – en goed kunnen luisteren naar de klant, voeren nu de boventoon. Techniek bepaalt niet meer alleen het resultaat. De mens is weer leidend geworden. Dat zien we dit jaar ook terug in de nominaties voor de Sign+ Award 2014.”
Strategie
Dit soort processen boeien Kwee. Dat menselijke vaardigheden nu vaak belangrijker zijn geworden dan de techniek, betekent dat de signmarkt zich heeft ontwikkeld tot een volwassen industrie. “In de beginjaren draaide het louter om Product Leadership en later kwam daar Operational Excellence bij. Natuurlijk zijn er nog steeds opdrachtgevers die alleen geïnteresseerd zijn in de laagste prijs, en bedrijven die hierop inspelen en daarmee een goede boterham kunnen verdienen. Maar dat moet wel een strategische keuze zijn. Er zijn steeds meer klanten die op zoek zijn naar onderscheidende oplossingen. Het meedenken met de klant, het einde daarvan is nog lang niet in zicht. De vraag is: hoe ver ga jij? Produceer je alleen de visuele boodschap voor de klant of neem je daadwerkelijk het realiseren van zijn reputatie uit handen? Dat hangt ook af van de signondernemer in kwestie. Wat past het best bij je: Operational Excellence, Customer Intimacy of Product Leadership? Het mooie is dat er voor elk wat wils is. Maar je zult een keuze moeten maken en daarop een strategie ontwikkelen.”
Passie
Deze keuze hangt niet alleen af van de competenties en kwaliteiten van de signmaker, maar ook van hoe hij als mens in elkaar steekt. Een les die Kwee zelf heeft moeten leren. Na aan het roer te hebben gestaan bij verschillende mkb-bedrijven en in dienst te zijn geweest als manager bij een grote multinational (zie kader), kwam hij erachter dat hij dertig jaar lang ontzettend rationeel leiding had gegeven. Motiveren op basis van (financiële) resultaten. Maar de eigenschappen van zijn rechterhersenhelft had hij verwaarloosd. “Andere mensen inspireren, lukt het beste als het uit je hart komt. Het draait om passie.” Dit besef groeide tijdens een sabbatical, waarin hij met een gehuurde Mini een reis door Europa en naar binnen maakte. “Het beste jaar van mijn leven.”
Gedrag
Door zijn ervaring in het bedrijfsleven weet Kwee als geen ander wat veranderingsprocessen doen met mensen en de identiteit van een onderneming. “Het gedrag van medewerkers is zowel bepalend voor de identiteit als het resultaat van een onderneming. Dat kan een organisatie maken of breken en daarmee de reputatie naar buiten al dan niet schaden. Identiteit en reputatie zijn verschillende kanten van dezelfde medaille. Het is bijvoorbeeld bekend dat veel fusies mislukken omdat onvoldoende wordt gekeken naar de verschillende bedrijfsculturen die worden samengevoegd. Er is alleen oog voor integratie van (financiële) systemen en procedures. Natuurlijk zijn communicatie en visuele uitingen belangrijk, maar identiteit is veel meer dan een nieuw logo aan de muur en op het briefpapier. Het gaat om betrokkenheid.”
Identiteit
Deze expertise en inzichten stelt Kwee nu ter beschikking via het consultancybureau id-entity. Kort gezegd komt het erop neer dat hij ondernemers helpt bij het ontwikkelen van een nieuwe identiteit. “Veranderingen in de markt maken het nodig zo nu en dan naar de eigen identiteit te kijken; wat is onze missie en visie? En daarbij niet alleen sturen op geld, maar ook op het gedrag van je medewerkers. Het is een reis die je met z’n allen maakt. Het implementeren van die nieuwe identiteit en het internaliseren van passie in de organisatie is te vergelijken met een cultuurveranderingsproces. Dat kan niet top down worden opgelegd, maar moet van binnenuit komen.”
Profiel
Hwie-Yang Kwee, voorzitter van de vakjury van de Sign+ Award, is in het dagelijks leven managing partner bij id-entity. Hij studeerde aan de Interuniversitaire Interfaculteit Bedrijfskunde te Delft. Na zijn studie heeft hij leiding gegeven aan verschillende mkb-bedrijven (onder andere Omnimark), een branchevereniging (ZSO) en bedrijven die onderdeel waren van een grote multinational (Pon). Kwee houdt zich momenteel bezig met identiteitsmanagement; het ontwikkelen en beleven van identiteit voor bedrijven en organisaties die de collectieve ambitie willen vertalen in een nieuwe strategie. Kwee gelooft heilig in netwerken van zelfstandige professionals. Zo kan id-entity gebruikmaken van de faciliteiten en capaciteit van Total Identity, een van de grotere communicatie- en ontwerpbureaus. Kwee werkt als aangesloten partner bij Total Identity aan ‘Internal Branding’ projecten. Ook heeft hij verbindingen met The Output Academy en Management Strategen.
Geef een reactie