Bel gerust 06 - 53 498 287 | sparren over ambitie?

Blog

Home/Blog/

Het managers dilemma

2018-01-29T11:19:36+01:00Door |Weblogs van Hwie-Yang Kwee|

René Savelberg was 7 jaar lang CEO van McDonald’s Nederland en hij helpt bedrijven nu om groeikracht te realiseren. Hij stelt dat je met de helft moet stoppen waar je mee bezig bent, de andere helft 2x zo goed moet doen en het dan 3x zo snel gaat. Hij is van mening dat de energie bij medewerkers bij 80 tot 90 procent van de organisaties langzaam weg ebt, door te veel regels en het sturen op controle in plaats van op vertrouwen. Een typisch managers dilemma, want elke manager moet zich afvragen: “Hoeveel vertrouwen geef ik en wanneer ga ik controleren?”. Ik ben het helemaal met hem eens, maar ook van mening dat 100% vertrouwen geven naïef is en 100% controleren demotiverend is. Als managers hebben wij een visie op de toekomst, maar de medewerkers hebben kennis van de praktijk en zijn dus expert op hun vakgebied. Als wij hen dus gaan vertellen hoe zijn hun werk moeten doen, dan maken we geen gebruik van de motivatie en de creativiteit die de medewerkers in zich hebben. Het is daarom beter om hen mee te nemen in een heldere visie op de toekomst van de organisatie en hen te betrekken bij het realiseren van de doelstellingen. Dat kan in principe in elke organisatie, omdat je gebruik maakt van de motivatie die in elke mens zit om te presteren, om bij te dragen, om meerwaarde te willen leveren. En de inspiratie die iedereen in zich heeft om er voor te gaan. Dus verkramp de organisatie niet met een woud aan regels, maar zorg er voor dat de doelstellingen helder zijn en er verifieerbare kaders zijn, waaraan de oplossingen moeten voldoen. Deze criteria zorgen er vervolgens voor dat [...]

‘De mens is weer leidend’

2018-01-29T11:19:46+01:00Door |Weblogs van Hwie-Yang Kwee|

(overgenomen artikel uit Sign+, nr 7 oktober 2014) Hwie-Yang Kwee heeft op 31 oktober nog één keer de taak om de overall winnaar bekend te maken van de Sign+ Award. Na drie edities neemt hij afscheid als juryvoorzitter. In die ruim zes jaar zag hij de signmarkt veranderen. “De markt is gekanteld. De mens is weer leidend geworden en minder de techniek. Het gaat steeds vaker om technologieën die het ambacht versterken.” Kort na zijn afscheid als directeur bij Omnimark, bijna negen jaar geleden, nam Hwie-Yang Kwee de rol van juryvoorzitter van de Sign+ Award op zich. De markt werd in die dagen gedomineerd door (digitale) technieken en machines. “Elke week kon het weer groter, preciezer en scherper. Maar daarmee maak je tegenwoordig niet meer het verschil in de markt. Iedereen kan een machine kopen. Degenen die een ambacht verstaan - en dat is niet alleen met je handen werken, maar ook creatief omgaan met de mogelijkheden die de techniek biedt - en goed kunnen luisteren naar de klant, voeren nu de boventoon. Techniek bepaalt niet meer alleen het resultaat. De mens is weer leidend geworden. Dat zien we dit jaar ook terug in de nominaties voor de Sign+ Award 2014.” Strategie Dit soort processen boeien Kwee. Dat menselijke vaardigheden nu vaak belangrijker zijn geworden dan de techniek, betekent dat de signmarkt zich heeft ontwikkeld tot een volwassen industrie. “In de beginjaren draaide het louter om Product Leadership en later kwam daar Operational Excellence bij. Natuurlijk zijn er nog steeds opdrachtgevers die alleen geïnteresseerd zijn in de laagste prijs, en bedrijven die hierop inspelen en daarmee een goede boterham kunnen verdienen. Maar dat moet wel een strategische keuze zijn. Er zijn steeds meer klanten die [...]

Bij fusies en overnames moeten mensen gewaardeerd worden

2018-11-13T22:28:58+01:00Door |Weblogs van Hwie-Yang Kwee|

Elke organisatie bestaat uit mensen. Maar als we bij fusies of overnames naar bedrijven kijken dan waarderen wij activa en passiva. De mensen in het bedrijf zijn een kostenpost en staan dus niet op de financiële balans. Terwijl wij het toch over human capital hebben. […]

Passie versterkt bedrijfscultuur

2018-01-29T11:20:04+01:00Door |Weblogs van Hwie-Yang Kwee|

Cultuur is niet te bedenken of te fabriceren. Het gedrag van de medewerkers vormt een belangrijk onderdeel van de bedrijfscultuur. Een gepassioneerde organisatie, waar iedereen weet waarom hij of zij er toe doet en weet, wat de visie, missie en doelen zijn van de organisatie draagt bij aan een sterke bedrijfscultuur. En is daarmee een van de belangrijkste drijfveren voor duurzaam succes. […]

De organisatie met hoofd, hart en ziel

2018-11-13T22:28:58+01:00Door |Weblogs van Hwie-Yang Kwee|

We zouden organisaties veel meer als levende organismen moeten zien. Met een hoofd, een hart en een ziel. Met verstand,  gevoelens, normen en waarden. Het hoofd, als de optelsom van alle rationele beslissingen die worden genomen. Het hart, waar de emotie en daarmee het gedrag van de medewerkers van de organisatie klopt. En de ziel, waar de normen en waarden van de organisatie liggen opgeslagen. […]

Ga naar de bovenkant