We kunnen het niet over passie in de organisatie hebben en de effecten op het gedrag, zonder stil te staan bij het begrip ‘flow’. Het gevoel dat je je prettig voelt als je ergens mee bezig bent en dit wil blijven herhalen.
Denk aan het Nederlands voetbalelftal tijdens de WK Voetbal van 2010 in Zuid-Afrika. Het is een bijzondere bewustzijnstoestand waarin mensen raken zodra zij geconcentreerd op de top van hun kunnen een bepaalde activiteit uitvoeren. Op zulke momenten voelen zij zich sterk, zijn ze uitermate alert, verrichten ze moeiteloos werk, hebben ze het gevoel volledig grip te hebben op de situatie en ervaren zij intens geluk. Flow bouwt ook een ‘voorraad’ welzijn op, waarop we een tijdje kunnen teren. Dit gaat overigens niet vanzelf, want om een flow te raken is er een grote geestelijke en/of lichamelijke inspanning nodig na veel en hard trainen.
Het is de moeite waard om te kijken hoe we dit gevoel kunnen ontwikkelen bij onze medewerkers in de organisatie. Er zijn in ieder geval vijf noodzakelijke elementen:
- begrijpen dat je onderdeel bent van een team;
- duidelijke doelen die richting en structuur geven;
- een balans tussen wat we kunnen en de uitdaging;
- een directe terugkoppeling, zodat we kunnen aanpassen;
- een omgeving die stimuleert.
De medewerker moet zich kunnen identificeren met de organisatie om zo in een flow terecht te komen. Dit begint met het geloven in de eigen organisatie en trots zijn op de eigen organisatie. Geloven in de missie en de visie die de organisatie heeft. Je vereenzelvigen met de waarden die de organisatie heeft. Het gevoel hebben dat het werk dat je doet ook bijdraagt aan het grotere geheel. Maar ook dat je gewaardeerd wordt en dat je kan leren en groeien in het werk. En dat je het samen doet, samen werkt aan de gemeenschappelijke doelen.
Geef een reactie